Administrarea proprietatii

Informații Generale

Ce este Property Management-ul. Când şi de ce să apelezi la el

A da o proprietate spre închiriere nu presupune doar găsirea chiriaşului potrivit şi colectarea chiriei. Acest proces implică promovarea proprietăţii, realizarea contractului de închiriere şi înregistrarea acestuia la Finanţe, mentenanţa apartamentului în cazul defecţiunilor, asigurarea efectuării plăţiilor aferente utilităţilor, răspunderea la solicitările chiriaşilor, organizarea şi supervizarea procesului de mutare, etc.

Unii proprietari consideră că cea mai logică soluţie constă în apelarea la o companie de property management pentru ca imobilul să fie supravegheat îndeaproape. Pe de altă parte, există şi proprietari care aleg să se ocupe singuri de tot ceea ce înseamnă administrarea apartamentului.

Pentru a înţelege utilitatea contactării unei astfel de firme, este important să clarificăm ceea ce ea poate oferi şi care sunt situaţiile în care acest serviciu este vital.  

Ce înseamnă Property Management ?

Acest domeniu implică managerierea unei proprietăţii de către o terţă parte - firmele specializate. Acestea se ocupă în mod direct de relaţia cu chiriaşii pentru proprietari, pentru a economisi timp, de promovarea proprietăţii, de respectarea legilor şi regulilor zonei în care se află localizată aceasta, de realizarea actelor necesare închirierii, colectarea chiriei, reparaţiile şi mentananţa sau plângerile chiriaşilor. În plus, o companie de acest gen contribuie prin know-how-ul şi experienţa sa în administrarea proprietăţii, astfel încât să maximizeze profitul pe investiţia făcută în imobil.

Dacă proprietarii oscilează între a apela la o firmă de property management şi a-şi administra singuri apartamentul, aceştia ar trebui să ia în considerare anumiţi factori pentru a lua decizia potrivită.

Când este indicat a se apela la un serviciu de property management?

În situaţia în care se deţine mai mult de o proprietate. Cu cât o persoană deţine mai multe proprietăţi date spre închiriere, cu atât este mai rentabil să apeleze la serviciile unei companii de management, deoarece va economisi timp şi bani.

Proprietarul nu locuieşte în apropierea imobilelor date spre închiriere. În această situaţie, angajarea unei companii de management al proprietăţilor poate constitui o mişcare isteaţă pentru rezolvarea problemelor urgente de care proprietarul nu se poate ocupa de la distanţă.

Proprietatea este doar o investiţie. Proprietarii pot privi imobilul drept o simplă investiţie şi doresc să fie implicaţi puţin sau chiar deloc în administrarea sa. În acest caz, o firmă de property management rezolvă orice problemă ce survine în relaţionarea cu chiriaşul şi cu partea administrativă a imobilului.

Managerierea proprietăţii nu constituie principalul job al proprietarului. Timpul poate fi limitat, aspect valabil şi în cazul proprietarului. De vreme ce această activitate nu reprezintă un job full-time, acesta nu va găsi în permanenţă disponibilitatea pentru a se ocupa de apartament. De asemena, angajarea unei companii de administrare reprezintă o investitie bună dacă, pe viitor, proprietarul plănuieşte să-şi extindă portofoliului de proprietăţi, sau să organizeze şi să finanţeze o serie de renovări pentru a-şi maximiza profitul.

Proprietarii nu doresc să devină angatori. Angajarea unui administrator rezident sau personal care să îi ajute în ceea ce presupune administrarea proprietăţii implică salarii, taxe, cerinţe numeroase şi consideraţii juridice. Dar, pentru că o companie de administrare a proprietăţii este un contractor independent, se pot astfel evita complicaţiile ulterioare ale statutului de angajator.

Proprietarii nu doresc să stabilească şi să menţină legătura cu chiriaşii, în special cu cei străini. Relaţionarea cu chiriaşii presupune timp, deplasări regulate la proprietate şi efort pentru îndeplinirea tuturor nevoilor legate de apartament. În ceea ce priveşte situaţia în care proprietatea este închiriată de persoane vorbitoare de o altă limbă decât cea nativă proprietarului, lucrurile se pot complica şi mai mult. În astfel de cazuri, compania de property management intermediază relaţiile, ajută chiriaşul în înţelegerea tuturor responsabilităţilor şi drepturilor sale şi transformă procesul de închiriere într-unul facil.

Când  nu este necesar serviciul de property management?

Proprietari deţin un singur imobil şi îl dau parţial în chirie. În situaţia în care o persoană deţine o singură garsonieră sau apartament şi dă spre închiriere doar o cameră sau două, apelarea la o companie de property management nu este indicată.

Proprietatea este ocupată de un persoană apropiată. Există cazuri în care apartamentul proprietarului este dat spre folosinţă unui prieten sau unei rude. Relaţionarea cu aceste persoane este una nonformală, bazată pe prietenie şi nu reprezintă o obligaţie atât de dificilă de îndeplinit, iar proprietarul altfel negociază condiţiile şi costurile de închiriere. Prin urmare, o companie de management nu şi-ar găsi utilitatea în acest caz.

Apartamentul se află în vecinătatea locuinţei proprietarului. Fie că proprietatea închiriată se află în acelaşi bloc sau cartier cu locuinţa proprietarului, administrarea acesteia se poate realiza mult mai uşor şi eficient.

Proprietarul doreşte să deţină controlul financiar complet. Dacă proprietarul este obişnuit să plătească personal facturile imobilului respectiv şi este liniştit doar atunci când plăţile sunt realizate de către el, indiferent că acest aspect prezintă un efort sau un stres suplimentar, serviciul de property management nu este cel mai potrivit în acest caz.

Experienţă şi disponibilitate în activităţile de închiriere a proprietăţii. Având deja experienţă în acest domeniu, proprietarul poate deţine deja contractele standard necesare pentru închiriere şi parteneriatele potrivite cu anumiţi furnizori de servicii sau resorturile necesare de promovare a imobilului pentru o ocupare rapidă. Mai mult, dacă beneficiază şi de timp suficient, fie că are un job part-time sau este pensionat, ar putea rămâne la curent cu plăţile, ar putea rezolva eventualele probleme de mentenanţă, sau ar putea efectua vizite regulate la locaţie.

Indiferent dacă un proprietar este mai mult sau mai puţin deschis la această nouă abordare în domeniul imobiliar, de a apela la servicii specializate de renting şi property management, acesta trebuie să cântărească obiectiv toate aspectele acestei activităţi, înainte de a decide singur dacă timpul, riscurile şi efortul depus merită venitul care i-l poate asigura activitatea de renting.